Macar Haberler – Török Hírek

Macar haberler Türk dilinde – Török hírek magyarul

Egy török hajófűtő Ada Kaleh szigetéről és egy magyar hajógépész

Ada Kaleh történetének ismertetése kiválóan alkalmas az eltűnt világok nosztalgiájára vágyók igényének kielégítésére. Az egykori történeti Magyarország déli határvidékén elhelyezkedő (egykori) sziget a Vaskapu-erőmű építése miatt került örökre a Duna vízszintje alá. A történetet az teszi még érdekesebbé, hogy a szigeten török, muszlim lakosság élt, amely kultúrájában így eltért mind az 1918 előtti, mind az az utáni államalkotó többségtől.

Ehhez a diavetítéshez JavaScript szükséges.

A sziget történetével Balla Tibor foglalkozott részletesen a Hadtörténelmi Közlemények hasábjain,[1] történeti földrajzi kérdésekről pedig kiváló partnerünk, a Duna Szigetek blog szerzője, Szávoszt-Vass Dániel írt.[2] Jelen írásommal csak rendkívül szerény módon teszek hozzá a fentiekhez. Egy egykori Ada Kalehen született hajófűtő kapcsán fényképekkel idézem fel az al-dunai hajózást, a szigetet és Makay Jenő hajóskapitány hagyatékát.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban található Blandl Rudolf, az egykori Óbudai Hajógyár igazgatójának hagyatéka. Az anyag legnagyobb részét az 1930-as, 1940-es években keletkezett iratok alkotják.[3]

Kutatásom célja kettős volt. Kíváncsi voltam arra, hogy szó esik-e bennük a második világháború utáni, hajógyári dolgozóknak adott szociális juttatásról, elsősorban lakásról. Emellett augusztus végén előadok a Hajnal István kör konferenciáján, itt azt kívánom bemutatni, miként változott meg Budapest látképe a hajógyári fényképeken, ehhez kerestem – és találtam – térképmetszeteket.

A hagyatékot szétszedték vélhetően aszerint, hogy mely iratok származnak Blandltól és mely iratokat gyűjtötte az egykori gyárigazgató, de nem ő keletkeztette őket. Emiatt két egység jött létre az akkori levéltári gyakorlat mentén. A másodikba kerültek azok a dokumentumok, amelyek mintegy általánosságban köthetőek a DDSG-hez, [4] Ez a gyakorlat azt eredményezte, hogy bizonyos dokumentumok esetében nehéz, vagy lehetetlen megmondani annak származását. Kutatásom során került a kezembe egy 1890. május 27-én Turnu Severinben keltezett bizonyítvány is.[5] A tétel minden bizonyság szerint nem Blandltól származik, hanem Makay Jenőtől, aki maga is hajóskapitány volt, ugyanis az irathoz csatolt lapon az áll, hogy „Makay Jenő-hagyatékból.” A bizonyítványt egy bizonyos Sali Mehmetnek állították ki, aki a DDSG alkalmazásában állt, mint 3., 2., illetve 1. osztályú hajófűtő 1880 és 1889 között. A dokumentum tanúsága szerint, – a minden bizonyság szerint török – Sali Ada Kalehen született, s annak a Monarchiához való csatolása után két évvel később került a DDSG állományába.

A cikk folytatása – ntf.hu

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Alapinformációk

This entry was posted on július 22, 2018 by in Ti írtátok and tagged , , , , , .

Navigáció

Naptár

2018. július
h k s c p s v
« jún   aug »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Statisztika * Istatistik

  • 296 457 látogató * ziyaretçi

Impresszum

A trhunews.wordpress.com weboldal a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesületének Tartalomszolgáltatási és Etikai Kódexét magára nézve kötelezőnek ismeri el. Az oldal WordPress alapon működik. Az oldal tartalmával, esetleges hibás működésével kapcsolatos észrevételeit, panaszait kérjük, hogy a trhunews1@gmail.com címre küldje. Köszönjük, hogy olvasóink között üdvözölhetjük!
%d blogger ezt kedveli: